RIG- Elittennisprogrammet

Senast ändrad: 12 jan, 2017

tennisboll    rig-johanna-larsson   

Båstadskolan, Tretorn Tennis Academy och NTC – genom åren har tennisgymnasiet i Båstad gått under flera olika namn. Oavsett ”flagg” finns allt eleverna behöver samlat i Båstad: traditioner och tennisatmosfär, korta avstånd till allt, en gymnasieskola som är van vid att ta hänsyn till elitsatsande ungdomar, duktiga tränare och goda träningsmöjligheter.
Här bor eleverna i nybyggda och fräscha studentlägenheter på Båstad Campus, som ligger vägg i vägg med skolan. Flera kvällar i veckan äter eleverna gemensamma måltider, både på Drivan- restaurangen och under matlagnings- och kostutbildningen. Tränings- och skolschemat ses över in för varje ny termin. Det är ett nära samarbete mellan tränarna och skolpersonalen för att skapa de bästa förutsättningarna för eleverna att kombinera skolarbetet med den stora träningsmängden.

Filosofi
Mentorskap och individuella utvecklingsplaner är en viktig del av verksamheten. Tränings- och tävlingsupplägg individanpassas med fokusområden och den egna spelidentiteten i fokus. Den skräddarsydda planen följs upp med varje elevs mentor.
RIG Båstad värdesätter ett gott samarbete med hemmaklubben och ser gärna att eleven fortsätter att representera sin klubb och hålla kontakt med sin tränare. Det finns möjlighet att förlägga träningen i hemmamiljö upp till en tredjedel av studietiden, under förutsättning att eleven tar ansvar för sina studier.

Våra värderingar
Engagemang – Vår idrott är extremt konkurrensutsatt och både tränare och elever måste ”brinna” för uppgiften om vi ska kunna nå våra mål. Engagemang är en förutsättning för glädje och kvalitet i träningen, liksom för fungerande relationer i träningsmiljön.

Kvalitet varje dag – Det tar lång tid att utvecklas till internationell elit, och vi måste arbeta långsiktigt, hållbart med stort tålamod. Det gör vi genom att tänka kvalitet i varje del av varje träningspass, och även i fråga om återhämtning, kost och vila.

Respekt – Även om vi har gemensamma mål så är vi alla olika. Vi reagerar olika inför olika situationer och vi tar oss an utmaningar på olika sätt. Därför är det viktigt att vi tar hänsyn och respekterar varandra. Vi stöttar varje individ i hans eller hennes utveckling.

Eget ansvar – Vår verksamhet ska uppmuntra eleven till ansvarstagande för den egna utvecklingen och den egna prestationen. Träningen utformas i dialog mellan elever och tränare, men ytterst är det varje individ som måste ta ansvar för sina egna handlingar och sin egen utveckling.

Socialt ansvar: Vår verksamhet skall präglas av en bra social miljö där spelarna trivs både på och utanför banan, en förutsättning för att lyckas!

Detta läser du på RIG

Gymnasiegemensamma ämnen, 1150p
Svenska 1/Svenska som andraspråk 1, 100
Svenska 2/Svenska som andraspråk 2, 100
Svenska 3/Svenska som andraspråk 3, 100
Engelska 5, 100
Engelska 6, 100
Matematik 1b, 100
Matematik 2b, 100
Historia 1b, 100
Idrott och hälsa 1, 100
Naturkunskap 1b, 100
Religionskunskap 1, 50
Samhällskunskap 1b, 100

Programgemensamma karaktärsämnen 300p
Filosofi 1, 100
Psykologi 1, 100
Moderna språk, 100

Inriktning Beteendevetenskap 450p
Ledarskap och organisation, 100
Kommunikation, 100
Psykologi 2a, 50
Samhällskunskap 2, 100
Sociologi, 100

Programfördjupning, 300p
Pedagogiskt ledarskap, 100
Tränings- och tävlingslära, 100
Idrottsspecialisering, 100

Individuella val 200p
Tränings- och tävlingslära 2, 100
Idrottsspecialisering 2, 100

 

Pin It on Pinterest

Share This