Operativ ledare – inriktning Revenue Management
Hör några av våra studerande berätta om utbildningen här:
Trender inom besöksnäringen ställer högre krav på kompentens på medarbetare och ledare. Dagens turister och gäster är digitala, resvana, kunniga och efterfrågar en allt högre nivå på kunskap från företag och medarbetare i vår bransch. Samtidigt kommer automatisering och teknisk utveckling att öka trycket på både specialisering och personligt bemötande men kommer även påverka organisation, arbetssätt, ledarskap mm. Detta ökar behovet av kompetens, både på lång och kort sikt.
Utbildningen ger dig i din yrkesroll som Operativ ledare kompetens att utifrån verksamhetens idé och mål ta lönsamma beslut och leda verksamheten på ett hållbart sätt. Att jobba som operativ ledare är varierande, roligt, ansvarsfullt och utvecklande. Det är viktigt att ha stor ekonomisk förståelse och kunskap inom området Revenue Management som kortfattat innebär att sälja er produkt till rätt kund vid rätt tillfälle. Detta samtidigt som du jobbar för att behålla och attrahera nya medarbetare och skapa ett hållbart ledarskap.
FÖR VEM?
Riktar sig till dig som är yrkesverksam i besöksnäringen och som önskar ta en större ansvarsroll i din verksamhet eller vill växa i din ledarroll. Många av våra studerande vill bli tryggare i sin yrkesroll, vill ta nästa steg och hänga med i samhällsutvecklingen.
För att känna trygghet, självförtroende och en progressivitet i din roll behöver du förståelse för de ekonomiska, marknadsmässiga och organisatoriska förutsättningarna som påverkar och styr affärsutveckling varför en grundläggande branschkännedom måste finnas. Med vår utbildning får du förståelse vad som krävs för att kunna ta faktabaserade och kundcentrerade beslut som är kopplade till organisationens affärssyfte.
VAD FÅR DU?
Innehållet i samtliga kurser är handplockade där komponenterna är viktiga faktorer som bygger och utvecklar verksamheten. Med ledningsgruppens aktiva deltagande, lärare och föreläsare från näringslivet gör att utbildningen ständigt uppdateras och ger dig verklighetsbaserade praktikfall som du kan applicera direkt i din yrkesmässiga vardag.
Utbildningens mål är att du ska utveckla kompetens för att leda en avdelning/verksamhet i besöksnäringen operativt. Utbildningen ger dig en stor förståelse om Revenue Management, en metod som bygger på att ta kontroll över efterfrågan och priset för att maximera intäkterna – är en förutsättning för att kunna ta rätt beslut och leda verksamheten. Det många av våra studerande nämner efter utbildningens slut är att de utvecklats mycket på det personliga planet och fått ett unikt nätverk.
Yrkesrollen som operativ ledare med inriktning Revenue Management ligger helt rätt i tiden!
ARBETSGIVARE, VAD INNEBÄR DETTA FÖR DIG OCH VAD GER UTBILDNING VERKSAMHETEN?
Genom att tillsammans planera dagar för studier investerar du i din medarbetare i en kompetenshöjande utbildning som inte bara utvecklar hen utan även din verksamhet både under och efter utbildningen. Detta då din medarbetare kommer jobba med teori, olika case, frågeställningar osv som direkt kan appliceras i vardagen. Ni kan verksamhetsutveckla genom att hen utgår från verksamheten i olika case under utbildningen.
Utbildningen är kostnadsfri och genom vårt upplägg sker en progression som ger kunskap, färdighet och kompetens som gagnar alla parter.
I slutet av utbildningen genomför den studerande ett projekt med en frågeställning som med fördel kan genomföras i sin egna verksamhet. Detta mynnar ut i en studentrapport med förslag på strategier som förhoppningsvis direkt kan användas i er verksamhetsutveckling och bidra till en högre lönsamhet inom frågeställningens område. Med de studerandes inblick i verksamheten samt teorier och verktyg ges nya tankar och idéer där många av handledarna återkopplar att rapporterna har gett förbättringsförslag som kommer ge stor effekt för deras verksamheter och förändra anläggningens lönsamhet. Efter implementering ser de snabbt effekten!
HUR ÄR UPPLÄGGET?
Utbildningen pågår under tio månader på trekvartsfart och halvdistans. Detta möjliggör att du som studerar med fördel kan kombinera ditt ordinarie arbete med studier. Genom att tillämpa teori i diskussioner, praktikfall, affärssimuleringar och i den egna verksamheten får du en djupare förståelse och progressivt lärande.
Utbildningsträffar sker i Båstad vid ca tio tillfällen under läsåret, träffarna pågår ca tre dagar per gång och sker ungefär var fjärde vecka. Mellan träffarna sker digitala föreläsningar, du arbetar med projekt och instuderingsuppgifter på distans både enskilt och i mindre grupper. Minst en dag i veckan utöver utbildningsträffarna bör du avsätta för att klara de krävande men garanterat givande kurserna.
KURSINNEHÅLL
Operativt ledarskap, 50 YH-poäng
- Etik och Responsible Business
- Kommunikation
- Ledarskap
- Personalarbete
- Lagar och avtal i besöksnäringen
- Säkerhetsarbete
Ekonomi - Revenue Management, 50 YH-poäng
I kursen ingår bland annat.:
- Företagsekonomi för besöksnäringen
- Prognos och budget
- Revenue Management
- Segmenterad prissättning
- Benchmarking
- Digitala RM verktyg
Affärsstrategi, 35 YH-poäng
Genom ett case jobbar du igenom din affärsplan, målsättning och skapar genomtänkta strategier där man skapar förutsättningar utifrån digitaliseringen och omvärldsbevakning. Hur man med hjälp av automation, olika kanaler och verktyg interaktivt kommunicerar med gäster, leverantörer, medarbetare mfl.
Kursen är uppbyggd för att utveckla en kompetens att i rollen kunna hantera hela processen från omvärldsanalys, behov, prissättning, försäljning, distribution och merförsäljning.
I kursen ingår bland annat.:
- Affärsplan och grundläggande strategiarbete
- Köpprocess och köpbeteende
- Marknadskommunikation
- Omvärldsbevakning
- Digitalisering
Projekt inom operativt ledarskap, 15 YH-poäng
Grundläggande behörighet
Särskilda förkunskaper
Utbildningen riktar sig mot medarbetare som önskar ta en större ansvarsroll i sin verksamhet eller vill växa i sin ledarroll. Branschspecifik yrkeserfarenhet kan vara roller inom: – reception – restaurang – konferens – teamleader – roll med visst helt eller visst ansvar inom besöksnäringen – driver eget företag såsom pensionat, café, restaurang, aktivitetsbolag osv
Urval
Om det finns fler behöriga sökande än vad det finns platser på utbildningen startar en urvalsprocess. Alla behöriga sökande kommer då att kallas till särskilt prov, det genomförs vanligen i Båstad eller digitalt slutet av maj/början av juni.Om du har särskilda behov ska du även ladda upp kopior på de utredningar och läkarutlåtanden som gjorts så att vi kan ta hänsyn till detta i en kommande urvalsprocess. Ledningsgruppen fattar sedan efter sammanställning av resultaten från de särskilda proven och yrkeserfarenhet det slutgiltiga beslutet om vilka som antas till utbildningen.
Operativ ledare – Några goda exempel på föreläsare!
- Niklas Örnfelt, Inteam
- Fredrik Önrup, Pingvinen AB
- Anita Larsson, egen företagare inom samtal, krishantering och utbildning
- Perra Pettersson, Benchmarking Alliance
- Annemarie Gubanski, Taktikon
- Martin Andersson, ADD CONTENT
- Hans Kanold, StaySafe Hospitality
- Johan Öhman, MiWell
- Helene Arvidsson, Gr8meetings
Ewa Nilsson
Rektor vid Akademi Båstad Yrkeshögskola
Helén Rosenberg
Utbildningsledare Operativ ledare - specialisering Revenue Management
Henrik Jönne
VD Hotel Skansen- A Gram Hotel
Johan Öhman
VD och grundare av MiWell Nordic AB
Välkommen med din ansökan för utbildningsstart september 2021. Du söker till utbildningen via Yh-antagning. Glöm inte att bifoga alla de underlag som vi på Akademi Båstad behöver för att kunna avgöra om du är behörig till utbildningen.
Klicka här för att göra din ansökan!